טלפון

054-593-3484

אימייל

ravidru@gmail.com

לחזק את המערכת החיסונית

המערכת החיסונית, היא מערכת שלמה, מסועפת ומורכבת, של איברים, רקמות ותאים וביניהם: העור, בלוטות הלימפה, הטחול, התימוס בתקופת הילדות, כדוריות הדם הלבנות ועוד. היא מהמורכבות שבמערכות הגוף ובמאמר הזה אתן  טיפים ועצות איך לחזק אותה ולשמור עליה חזקה. 

תפקידה של המערכת לשמור על הגוף מפני פולשים זרים: חיידקים, וירוסים, פטריות וכד'. היא מזהה אותם ותוקפת. זוהי מעין "צבא ההגנה של הגוף". כאשר המערכת שלנו אינה במיטבה, הפולשים עושים את מלאכתם בקלות יתרה.

ביטויי-חולשת המערכת מתחיל בשפעות בלתי פוסקות, אלרגיות בתקופות המעבר, נמשך למחלות אוטואימוניות (מחלות בהן מערכת החיסון מתבלבלת ותוקפת את הגוף עצמו), וכלה במחלות כמו מחלת הנשיקה, ואפילו סרטן.

המערכת החיסונית אחראית על החלמה מהירה מפציעות וחתכים, החלמה ממצבי דלקת כרוניים ומצבים יומיומיים המצריכים "חזרה לשגרה".

המערכת החיסונית משפיעה ומושפעת ממערכות נוספות בגוף כמו: מערכת ההפרשה הפנימית (הורמונאלית) ומערכת העצבים. מחקרים מצאו קשר בין המערכות הללו, לבין אברים ורקמות במערכת החיסונית, כמו: בלוטות לימפה, הטחול, מוח העצם, העור, דרכי העיכול ובלוטת התימוס. ועוד מצאו החוקרים כי למחשבות שליליות או חיוביות השפעה מכרעת על המערכת החיסונית.

אפיון נוסף וחשוב למערכת החיסונית, הוא הזיכרון החיסוני. חשיפה של מערכת החיסון לגורם זר או לפתוגן איתו היא התמודדה בעבר, מעוררת תגובת זיכרון. תגובה זו מאפשרת תגובה מהירה יותר וחזקה יותר ברגע שהמערכת מזהה את אותו פתוגן.

חשוב להבין כי יש חלק מהמערכת החיסונית שהוא מולד, כלומר שהילוד מגיע איתה לעולם והיא אף קיימת ברחם אימו, ויש חלק נרכש עקב חשיפתו לפתוגנים. דוגמא לחלק מהמנגנונים בהם משתמשת המערכת: חומציות הקיבה, העור שעוטף אותנו ומפריש חומרים מסוימים, תגובה אלרגית ודלקת ברקמה. הלימפוציטים למשל, הם תאים שמסייעים בהגנה מפני התפתחות תאים סרטניים.

כשילד חולה בילדותו הוא בונה את מערכת החיסון שלו.  אם הוא חולה בתדירות גבוהה, יש צורך לתמוך במערכת ולחזק אותה.

אז איך נחזק את מערכת החיסון שלנו ונשמור אותה חזקה ומגינה?

  • תזונה

  • צמחי מרפא

  • פעילות גופנית מהנה

  • מחשבות חיוביות ובונות, שמחה ואהבה

  • הפחתת לחצים ועומסים ממערכת העצבים

  • מנוחה ושינה טובה

  • חשיפה מתונה לשמש, ליצירת ויטמין D

  • חיזוק באמצעות הומיאופתיה, דיקור סיני או שיטות נוספות ברפואה המשלימה

  • מגע תומך וחיובי

  • עליה בטמפרטורת הגוף, היא תוצאה של מצב בו מערכת החיסון נלחמת, ולכן מומלץ, עד טמפרטורה מסויימת – לא להוריד את החום

בתזונה, ישנם כמה כללים, שמומלץ לאמצם באופן קבע:

צריכה מכל אבות המזון: חלבונים שומנים ופחמימות, ויטמינים ומינראלים

גיוון: לאכול גם מבושל וגם טרי, לאכול צבעוני, לאכול מכל חלקי הצמח (שורש, גבעול, עלים, פרחים, פירות, זרעים….), לאכול גם מהצומח: דגנים וקטניות, פירות וירקות, זרעים וגרעינים) וגם מן החי: ביצים, גבינות, וכל היתר במתינות .כמובן שמי שבוחר להיות צמחוני יקפיד על כל היתר.

בחורף מומלץ לאכול מבושל, ובעיקר תבשילי קדרה אשר בושלו זמן ממושך ויוסיפו חום לגוף, ולהימנע ממאכלים מקררים כמו סלטים טריים בכמות גדולה, מוצרי חלב ומשקאות קרים. את הירקות לסלט מומלץ להוציא כשעה לפני הארוחה, שיגיעו לטמפרטורת החדר. מוצרי חלב באופן כללי מומלץ לצרוך מעט עד הימנעות כללית, שכן הם יוצרים בין היתר, ליחה שהיא תוצר של מערכת הלימפה כחלק מהמערכת החיסונית. ומי שמכיר אותי, יודע שאני ממליצה על הימנעות מוחלטת ממוצרי חלב.

הימנעות מסוכר לבן, גם הוא מחליש את המערכת החיסונית.

צריכת מזונות המכילים נוגדי חמצון בכמות רבה, לחיזוק: רימון, סלק אדום, גזר או בטטה, ברוקולי, שקדים, חומוס, שעועית, תפוח עץ, שומשום מלא

צריכה של שום, בצל, כורכום, לימון – יחזקו את המערכת בצורה מהירה ומיידית.

ועוד כמה צמחי מרפא: אכיניציאה, סמבוק שחור – טוב במיוחד למצבי שפעת עם דלקת גרון, אוניו דה-גטו, אסטרגלוס, בבונג

תבלינים מחממים לחורף: ג'ינג'ר ועדיף שורש טרי, קינמון, ציפורן, הל, פלפל שחור, גם כתוספת לתבשילים וגם למשקאות חמים.

ויטמין C, ויטמין D, אבץ, סלניום, ויטמין E

במצבי חום, מומלץ לאכול מעט כדי לא להכביד על מערכות הגוף בעיכול, ולפנות אנרגיה ללחימה בפתוגן. כן מומלץ לשתות משקאות חמים ממותקים במעט דבש, עם לימון.

פעילות גופנית אירובית כמו: הליכה, ריצה, שחיה, רכיבה על אופניים, או ריקוד,ביכולתה לשפר בצורה משמעותית את חוסנו של הגוף, לשפר את מצב הרוח, ולהוציא ממצבי חולי של הגוף ושל הנפש. היא מאזנת ומפחיתה מתחים ולחצים וטוב נעשה אם נבצע אותה בחוץ, באויר הפתוח ובטבע ולא בחדר סגור, מול טלויזיה. גם תנועה איטית כמו טאי צ'י, צ'י גונג או יוגה, חשובים ומסייעים בחיזוק הגוף והמערכת החיסונית.

בתחילת הפוסט ציינתי את החוקרים שמצאו קשר ישיר בין המערכת החיסונית לבין מערכת העצבים וההפרשה הפנימית. זה אומר שלכל מחשבה ורגש יש השפעה על המערכת החיסונית, וזה אומר שאם נתמיד במחשבות חיוביות ובונות, נקיף את עצמנו באהבה ובגורמים משמחים – המערכת החיסונית תהיה חזקה. אני מצרפת פה את הצו האלוהי לכל מי שמעוניין להטעין את עצמו בחיוביות, בתחילת היום, או בסיומו לפני השינה, שתהיה שינה ערבה וטובה.

עבודה אינטנסיבית ומלחיצה למשך זמן רב, גם בשעות היום וגם לאורך תקופה, מחלישה את המערכת החיסונית. יש לקבוע זמני מנוחה, גם במהלך היום, ובלילה שעות שינה מספקות, ומדי פעם לצאת לחופשה של כמה ימים להתנתק משגרת היומיום.

המגע הינו אחד החושים שמערכת העצבים שלנו התברכה בו. העובר, עוד ברחם אימו, נמצא במגע מתמיד ומלא עם מי השפיר הנעימים ובתנועה. מגע הוא צורך בסיסי, כמו מזון, מים, חמצן, מנוחה וסילוק פסולת מהגוף. נמצא שאנשים שמקבלים מגע באופן קבוע הם אנשים בריאים יותר וחיוביים.

לסיום: הקפידו לאכול ירקות מגוונים, ירקות שורש, כתומים, ועלים ירוקים, פירות, דגנים וקטניות. שתו תה בבונג, נוחו היטב, שימרו על פעילות גופנית מהנה ותשמחו בחלקכם.

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *