טלפון

054-593-3484

אימייל

ravidru@gmail.com

תהליך ניקוי רעלים מהגוף או דה-טוקסיפיקציה (Detoxification) מהווה חלק מרכזי בפילוסופיית הטיפול הנטורופתי. גם על פי הפילוסופיה הסינית ניקוי הכבד הוא מבורך, ומתאים בדיוק לעונת האביב. בתקופה זו אנו מנקים את חדרי ביתנו, זה זמן מצוין לנקות את חדרי גופנו. באביב אנרגית החיים בעיצומה, מזג האוויר אידיאלי, וזה כמו לרכב על הגל של ההתחדשות. לפי תפיסת הנטורופתיה, בריאות האדם אינה תלויה רק בחומרים המזינים את גופו, אלא מושפעת במידה רבה מיכולת הגוף לפנות רעלים (טוקסינים).

באופן טבעי, בגוף מתקיימים תהליכים המפרקים ומפנים פסולת. אלא שאורח החיים המודרני – תזונתנו הלקויה, 

מי השתייה, האוויר שאנו נושמים, רמות מתח גבוהות ורמות פעילות גופנית נמוכות, כל אלו מגבירים את הצטברות הרעלים בגוף ומערכות הפינוי אינן מצליחות לסלק את העודפים. הרעלים מצטברים בדם וברקמות, מפריעים לפעילות הפיזיולוגית של התאים ומערכות הגוף, מעכבים את ספיגת ויטמינים ומינרלים מהמזון, ומהווים מצע נהדר להתפתחות פטריות וחיידקים. כתוצאה מכך חלה ירידה בוויטאליות ומופיעות בעיות בריאותיות ומחלות שונות.

 מהם אותם רעלים?

ישנם רעלים שהם תוצרי לוואי של תהליך חילוף החומרים בגופנו, וכן רעלנים אשר נוצרו על-ידי חיידקי המעיים. בנוסף אנו "צורכים" רעלים: 

  • מהמזון: חומרי שימור, צבעי מאכל, טעם וריח, חומרי הדברה ועוד.

  • מהמים: מתכות כבדות, כימיקלים, חומרי ריסוס חקלאיים.

  • מהאוויר: חומרים רעילים הנפלטים לאוויר מכלי תחבורה, מפעלי תעשייה, תרסיסים כמו קוטלי חרקים ומטהרי אויר, עשן סיגריות ועוד.

  • דרך העור: כימיקלים מחומרי ניקוי, טואלטיקה וקוסמטיקה.

  • צריכת תרופות.

 מי הם השחקנים שאחראים על ניקוי הרעלים?

בראש ובראשונה הכבד. הוא האיבר המרכזי בגופנו הפועל לנטרול וסילוק עודפי רעלים מהרקמות וממחזור הדם. בנוסף, בגופנו ארבע מערכות הפרשה עיקריות שתפקידן לפנות את אותה פסולת החוצה: מערכת העיכול (דרך הצואה), מערכת השתן והכליות (דרך השתן), מערכת הנשימה (דרך הנשיפה) ומערכת העור (דרך ההזעה). עלינו לגרות ולעודד את מערכות ההפרשה והכבד על מנת שתהליך ניקוי ופינוי הפסולת יהיה יעיל ומהיר.

מערכת הלימפה גם היא שותפה פעילה בתהליך ניקוי הרעלים, והיא פנימית ומצטרפת למערכת הדם ולכבד בסופו של דבר.

בתהליך הניקוי אנו מבצעים שלוש פעולות במקביל:

  1. מפחיתים את גורמי הזיהום

  2. מוסיפים גורמים המשפרים את החיוניות והאנרגטיות בגוף.

  3. מעודדים את הגוף להפריש את השאריות דרך המערכות השונות.

קימות שיטות רבות ושונות לניקוי החל מצום מים בלבד, כלומר אין לאכול דבר ומותרת שתית מים בלבד, דרך ניקוי באמצעות מיצי ירקות ועד לתכניות תזונה מגוונות.

הצום הוא שיטת ניקוי עתיקה וידועה, ונודעת בשנים האחרונות ע"י שלטון – ב"הגיינה הטבעית". עוד מצטרף אל תהליך הניקוי הארוך חוקן לעידוד ניקוי המעיים. כיום ניתן למצוא טכניקות שונות של ניקוי מעיים באמצעות חוקן –  "הידרוקולוניקס".

איך נעודד את הכבד לנטרול רעלים יעיל יותר?

יש מספר צמחי-מרפא שבשימושם אנו מעודדים את הכבד, למשל:

שן הארי, גדילן מצוי, ארטישוק, סלרי, ועוד. ישנם צמחים נוספים אשר מעודדים גם את תפקוד הכליות להפרשת שתן, את תפקוד העור והריאות לפינוי בדרכם, וכן מעודדים את  מערכת הלימפה לניקוי. מזונות שיעודדו את הכבד ליצירת אנזימים מפרקי רעלים יהיו ממשפחת המצליבים כדוגמת הכרוב והברוקולי, שום ובצל וכורכום כתבלין.

על מנת לעודד את מערכת העיכול בהפרשה, רצוי לאכול מזונות צמחיים מלאים המכילים סיבים שתפקידם העיקרי הוא בספיחת הפסולת והוצאתה החוצה. בנוסף, הגירוי שיוצרים הסיבים בדפנות המעי, גורמות לתנועת הפריסטלטיקה והוצאת הפסולת החוצה בדרך טבעית ללא התערבות.

עידוד מערכת הנשימה להפרשת הרעלים יעשה באמצעות הנשיפה. לכן פעילות גופנית שנשימה נמצאת  כחלק אינטגראלי וחשוב בתוכה, תהיה מועדפת: כל פעילות אירובית, שחיה, הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, וכן יוגה שבה מושם דגש מיוחד על נשימות ונשיפות.

עידוד המערכת הלימפתית לניקוז רעלים, יהיה באמצעות עיסוי, הליכה וקפיצה בטרמפולינה. 

חשוב ביותר להבין שיתכנו תופעות לא נעימות בעקבות הניקוי ואין לדכא אותן משום שהן בעצם "משבר ריפוי". לעיתים נראה כאילו בדרך קדימה אנחנו צועדים אחורה עם התופעות הללו, אך זהו שלב הכרחי בדרך לריפוי. התופעות כמו: עייפות, כאבי ראש, עצירות בשלבים הראשונים, פריחה, ריח רע מהפה, הפרשות שונות מהגוף, כאבי מפרקים, וגם חוסר סבלנות וכעס. 

למי אסור ניקוי הרעלים?

נשים הרות ומיניקות, ילדים, חולי לב, אנשים הזקוקים לתרופות על בסיס יומיומי, חולי נפש ועוד…

למי כדאי הניקוי?

לכל מי שמרגיש בריא ורוצה להיות יותר בריא ולרכוש הרגלי חיים נכונים לחיים, לנשים הרוצות להכין את גופן להריון ונשים לאחר שסיימו להניק, לבעיות מפרקים, דלקות שונות בגוף, אלרגיות, קנדידה ותופעות נוספות במערכת העיכול, לירידה במשקל בצורה טבעית ובריאה, לעייפים ולאלה שהשינה מאתגרת אותם, לתסמונת העייפות הכרונית, לבעלי לחץ דם/כולסטרול או סוכר גבוה,  ועוד.

מומלץ ביותר לבצע את הניקוי בהנחיית איש מקצוע ובתמיכתו, ולא לבד. לעיתים עולים כל מיני רגשות בעקבות התהליך שכן הניקוי מאוד עמוק ומשפיע גם על הנפש. מאידך יתכנו רגעי משבר ומומלץ להמשיך ולא להפסיק את התהליך עקב הקשיים.

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *